Personal2b

Deze behandeling wordt door veel mensen gezien als de meest vervelende behandeling bij de tandarts.
Echter, als de tand of kies goed verdoofd is, is deze behandeling pijnloos uit te voeren. Een wortelkanaalbehandeling wordt gedaan als blijkt dat de zenuw van de tand of kies onherstelbaar beschadigd is door ontsteking of als de zenuw al afgestorven is en er aan de wortelpunt een ontsteking zichtbaar is op röntgenfoto's.

Sommige mensen krijgen kiespijn door de ontsteking, andere mensen hebben geen klachten. Als de zenuw ontstoken is of afgestorven is wordt een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd. Een wortelkanaalbehandeling houdt in dat met behulp van vijltjes de ontstoken of dode zenuw wordt verwijderd uit de tand of kies, zodat de klachten verdwijnen. Deze behandeling wordt in principe altijd uitgevoerd met een goede verdoving. Soms kan een behandeling uitgevoerd worden zonder verdoving, maar er zal altijd met u overlegd worden of u verdoving wilt.

Nadat er in de tand of kies een gaatje is geboord om bij de zenuw te komen, zal de zenuw met vijltjes worden verwijderd. Er wordt daarnaast gespoeld met een chlooroplossing om het wortelkanaal helemaal schoon te maken. De wortelkanalen worden daarna gedroogd en tijdelijk gevuld met een desinfecterende pasta om de tand of kies rustig te laten worden. Na deze eerste behandeling wordt een tweede behandeling ingepland om de kanalen definitief op te vullen met rubber (guttapercha) na opnieuw te hebben gevijld, gespoeld en gedroogd. Uiteindelijk wordt de tand of kies weer hersteld met composiet.

Een tand of kies waarbij een wortelkanaalbehandeling is uitgevoerd wordt helaas iets zwakker, doordat de tand niet meer gevoed wordt door de zenuw. Het kan soms noodzakelijk zijn om de behandelde tand of kies daarna te bekronen. Dat wordt uiteraard met u overlegd.